۱۳۸۵ آذر ۱۵, چهارشنبه

فرانکها

فرانکها شاخه ای از قبیله های ژرمنی باختری بودند. اینان شاخه ای از سکاها یا کیمریان ایرانی تبار بودند در آغاز در کنار رود دانوب و کرانه دریای سیاه می زیستند و همسایگانشان انان را سیکامبرها می خواندند. ما آگاهیم که اینان نزدیک سال 11 پیش از زایش عیسی خود را فرانکو می خوانده اند. پستر اینان از خاستگاه اغازین خود به سوی کرانه های رود راین کوچیدند و پس از چندی بر بخش بزرگی از اروپا چیره شدند.بالا گرفتن کار آنها از سده چهارم ترسایی بود که بر بخشهای استراتژیک اروپا دست یافتند و سرانجام امپراتوری روم با اینان از در دوستی درآمد و پیمان همکاری بست و سرزمینهایی را نیز بدانها واگذار نمود. در سده پنجم ترسایی بود که آتیلا و هونهای تاراجگر به اروپا تاختند،رومیان به ناچار دست یاری به سوی فرانکها دراز نمودند و فرانکها نیز هونها را از مرزهای روم دور نمودند. سردار سپاه رومیان در جنگ با آتیلا مِرووِش نام داشت که پایه ریزی نخستین پادشاهی فرانکها نیز از اوست. این نخستین پادشاهی مروونژی نام داشت که تا میانه سده هشتم میلادی هم پایدار ماند.
در زمان همین دودمان نیز بود که کلوویس یکم شاه فرانکها آیین ترسایی را پذیرفت و اینچنین فرانکها مسیحی شدند. این رویداد نقش بسزایی در گسترش آیین مسیحی در اروپا داشت. فرانسویان امروزه کلوویس را نخستین پادشاه کشورشان می دانند.
در سده هشتم ترسایی بود که عربهای مسلمان توانستند بر اسپانیا چیره شوند و به سوی مرزهای فرانکها تاختند. در آن زمان مردی به نام شارل مارتل یا شارل چکش که خوانسالار پادشاهی مروونژی و نیرومندترین مرد کشور بود در جنگی به نام تور عبدالرحمان الغافقی سردار سپاه اسلام را شکست سختی داد و برای همیشه جلوی پیشرفت عربها را در اروپا گرفت.

در آینده فرزندان شارل مارتل به پادشاهی رسیدند و دودمان کارولنژی را پایه ریختند که نامدارترین شاهشان شارلمانی همزمان با هارون الرشید عباسی بود.
کارولنژیها نیز تا سده نهم ترسایی پایدار ماندند. با مرگ لویی پارسا واپسین شاه این دودمان فرزندانش کشورش را تکه تکه کردند و اینچنین کشورهای آلمان و فرانسه کنونی هستی یافتند.
به هر روی دودمانهای فرانکی تا زمان انقلاب بزرگ فرانسه بر این کشور فرمان راندند.
اینان نام خود را به کشور فرانسه نهادند و اثر بسیاری بر فرهنگ و تاریخ اروپا نهادند.زبان اینان فرانکی باستان بود.
واژه های فرنگ و فرنگی در زبان پارسی که اشاره به همه اروپا دارد برگرفته از نام این قوم و پیشینه چیرگی آنها بر اروپاست.
برای آگاهی بیشتر می توانید از پیوند زیر بهره گیرید:

ویکی پدیای فارسی

۲ نظر:

korosh mohseni گفت...

drood bar ariyobarzane gerami. rasti ke bahreh bordim. rah andazi in tarnegare vazin va poor mayeh ra be shoma shad bash migoyam.

Ariobarzan گفت...

درود بر شما کورش گرامی
سپاسگذارم گرامی،داشتن دوستانی چون شما دلگرم کننده است. هنوز راه درازی است تا تارنگار ما نیز همچون آن ِ شما به بهره بری برسد.
باز هم سپاسگذارم.